Kuala Lumpur -- Pemuda UMNO hari ini mahu kerajaan memastikan mekanisme yang digunakan bagi penstrukturan semula subsidi petrol yang akan berkuatkuasa pada 1 Mei ini benar-benar menepati golongan sasaran.
Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata setelah mendengar pandangan dari akar umbi dan orang awam pihaknya terpanggil menyuarakan beberapa kekhuatiran mengenai mekanisme yang diumumkan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna pada 7 Januari lalu.
Kekhuatiran tersebut kata beliau lagi adalah berunsur persoalan sama ada mekanisme tersebut dapat dilaksanakan dengan praktikal, supaya objektif murni yang menjadi batu asas kepada langkah penstrukturan semula ini akan tercapai.
"Pemuda percaya bahawa adalah kurang tepat serta tidak adil untuk mengukur kemampuan ekonomi seseorang berlandaskan kapasiti enjin kenderaannya. Malah, sebuah kenderaan dengan enjin kapasiti tinggi tidak bermakna ia sebuah kenderaan yang mahal.
"Terdapat banyak contoh di mana kenderaan mewah mempunyai kapasiti enjin yang lebih rendah daripada kenderaan lama yang dijual semula pada harga rendah. Maka, kita khuatir bahawa langkah ini akhirnya boleh mengeruhkan lagi masalah agihan perbelanjaan Kerajaan", katanya.
Jelas beliau lagi akan ada kemungkinan seorang yang memiliki beberapa kenderaan boleh mengisi petrol menggunakan kenderaan berkapasiti enjin rendah dan kemudiannya memindahkan petrol itu kepada kenderaan berkapasiti enjin tinggi, yang sepatutnya tidak layak untuk mendapat bantuan subsidi petrol.
Pada masa yang sama katanya akan ada jua kemungkinan bahawa sistem harga dua peringkat ini boleh membawa kepada penjualan semula petrol dari satu individu kepada individu lain, sekaligus mewujudkan pasaran gelap.
"Kita sedar akan kemungkinan bahawa pemilik sebuah kenderaan, yang sepatutnya tidak layak mendapat bantuan subsidi, boleh meminta seorang individu lain – misalnya seorang pemandu yang bekerja dengannya – untuk mengisi petrol bagi pihak pemilik pada harga yang lebih rendah.
"Terdapat ramai individu yang memiliki serta menggunakan kenderaan yang didaftarkan atas nama individu lain, maka ada kemungkinan individu yang layak tidak mendapat bantuan subsidi dan sebaliknya", ujar beliau.
Justeru tegas beliau bagi memastikan bahawa kebajikan rakyat terpelihara, Pemuda UMNO ingin mengetahui apa langkah Kerajaan bagi memastikan bahawa masalah-masalah ini dapat dibendung.
"Apapun, Pemuda UMNO memahami betapa sukarnya sebarang penstrukturan semula pada skala seperti ini, dan juga sedar bahawa tiada cadangan yang akan sempurna tanpa sebarang kecacatan.
"Oleh itu, Pemuda UMNO akan terus meneliti perkara ini dengan lebih mendalam agar kami dapat membantu dalam mencari jalan terbaik bagi mekanisme subsidi petrol yang efisien serta adil kepada rakyat, sejajar dengan konsep1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan", katanya.
Pemuda tambah beliau lagi mengambil maklum bahawa tidak semua butiran mengenai langkah ini telah diumumkan, tetapi berharap agar Kerajaan dapat memberi perhatian serta maklum balas kepada perkara-perkara yang menimbulkan rasa khuatir dari pihak Pemuda seperti yang diterangkan di atas.
Namun Pemuda UMNO kata beliau menyokong penuh prinsip memastikan hanya golongan sasar yang layak sahaja patut dibenarkan membeli petrol dengan harga subsidi.
"Ini agar Kerajaan dapat lebih banyak berbelanja untuk pembangunan yang menguntungkan rakyat, di samping mengurangkan gangguan atau “distortion” pasaran", ujarnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan